Hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit

Hoogbegaafde en hoogsensitieve kinderen (en ouders) zijn meer dan welkom bij ons. Caroliene heeft gedurende de jaren steeds meer affiniteit gevoeld met deze doelgroep en heeft zich ook wat betreft opleiding en scholing gespecialiseerd in deze onderwerpen. Bovendien is zij moeder van een hoogbegaafde jongen die tevens hoogsensitief is. Zij kent het intense gevoelsleven en begrijpt de benadering die dat vraagt.

Hieronder vertelt zij hoe ze dit in haar werk gebruikt:

Als jonge oppas hoorde ik vaak al dat het bijzonder was hoe de kinderen op mij reageerden. Met name van ouders die het spannend vonden om een oppas in te schakelen, omdat hun kinderen sensitief of temperamentvol waren. Ik deed voor mijn gevoel niets bijzonders, maar met de kennis die ik nu heb, begrijp ik wel wat er gebeurde. Nu ik dat weet gebruik ik deze benadering (meestal onbewust) bij het begeleiden en onderzoeken van deze kinderen.

We lezen vaak dat een vermoedelijk hoogbegaafd kind echt door een gespecialiseerd persoon getest moet worden. Dat betekent niet dat de test anders is of anders verloopt. Het ligt met name in de benadering van deze kinderen. Dat is echt een andere tak van sport.

Ik zie dat bij mijn eigen zoontje ook: als iemand hem niet op de juiste manier benadert slaat hij dicht. Hij kan tegenwoordig goed verwoorden dat het komt omdat iemand hem als een klein kind aanspreekt, niet oprecht is (het klopt niet met hoe hij/zij zich voelt) of een oordeel uitstraalt (hij/zij vindt mij niet leuk, dat zie ik al). Als een arts, fysiotherapeut, sportleraar of leerkracht echter de juiste benadering heeft (vanuit verbinding) doet hij alles voor zo iemand. Hij voelt zich naar eigen zeggen dan begrepen.

Het is lastig uit te leggen, omdat het veelal een gevoelskwestie is, maar ik voel de kinderen aan en begrijp wat nodig is in de benadering. De balans tussen het geven van autonomie en/of juist duidelijkheid en structuur, het oprecht zijn, veiligheid bieden, prikkels verminderen, sneller door de stof of juist even vertragen, afwisseling tussen inspanning en ontlading, etc.

Bij het onderzoeken van deze kinderen ben ik altijd alert. Veel kinderen zijn bijvoorbeeld zeer goed in het verbloemen van wat ze kunnen doordat ze zich al een lange tijd aanpassen. Bovendien herken ik snel de ‘trucjes’ om onzekerheid te verbergen als het moeilijk wordt. Clownesk, norsig, bozig gedrag, ‘ik weet het niet’ of ‘ik kan het niet’ zeggen, veel te snel antwoorden of werken. Tijdens een onderzoek coach ik dan eigenlijk ook al heel veel op het proces. Ik zeg niets voor en geef geen extra tips of hints, maar ik coach wel om nog even door te zetten, te proberen om er echt uit te halen wat erin zit. Hiermee doe ik direct observaties die leiden tot adviezen (wat helpt het kind en wat juist niet?).

Ik neem altijd ruim de tijd, waardoor er geen gehaast gevoel bij zit om een test snel te moeten afmaken. Er is altijd ruimte voor verbinding, wennen en het maken van contact. Pas daarna gaan we aan de slag. Tenzij een kind zelf aangeeft liever direct te willen beginnen, omdat het graag een beeld krijgt van wat er precies gaat gebeuren. Die vraag stel ik altijd. Kinderen vinden het fijn dat ze dat mogen kiezen. Het erkennen, bevragen, benoemen van gevoelens is ook iets wat de kinderen vaak als prettig ervaren. Ze mogen altijd zeggen wat ze leuk of stom vinden en alle gevoelens mogen er zijn. Soms lachen we samen om de makkelijke opgaven, zodat ze weten dat ik ze serieus neem.

Ouders van deze kinderen vinden het ook vaak spannend om hun kind te laten onderzoeken. Vervelend genoeg hangt er toch soms behoorlijk wat af van zo’n momentafname. Ik begrijp dat maar al te goed en help ook ouders om zich om hun gemak te voelen.

Contact

CONTACT

Locatie Voorschoten (Caroliene Spierings)
Burgemeester van der Hoevenlaan 14
2254 BD Voorschoten 
T: +31 (0)6 43 79 41 43
E: cspierings@cc-orthopedagogiek.nl

Locatie Berkel en Rodenrijs (Caroline Milders)
Theo d'Orsingel 8
2652 LC Berkel en Rodenrijs
E: cmilders@cc-orthopedagogiek.nl